Welle zen goe bezig..(een filosofisch blogje)

ookal zegge ze van nie…

Wie kent dat nog? Of wie heeft ooit de show van Vitalski gezien waarin hij uitlegt dat hij niet altijd goe bezig kan zijn ? Hilarisch.

Mensen gebruiken die uitdrukking heel graag.. ‘die is goe bezig’ of ‘dieje is nie goe bezig’. Maar wat bedoelen ze dan en met wie of wat vergelijken ze dan? Met zichzelf ? Met de ‘gemiddelde Vlaming’ ?

Zelf voel ik me altijd een beetje ongemakkelijk als er iemand zegt ‘Amai, gij zij goe bezig’  . Bedoelen ze dan ‘Je werkt hard’ of ‘Je maakt schoon dingen’ of ‘Ik ben een fan van u’ ? Begrijp me niet verkeerd, ik ben net als iedereen heel blij met complimentjes en aanmoedigingen. Het geeft me energie en goesting en ik moet toegeven dat ik bijna verslaafd ben aan facebook-likejes, dus laat maar komen 😉

Maar soms komt het als een aartsmoeilijke vraag op mij af ‘Gij zé wel goe bezig ,hé?’  Ik weet absoluut niet wat te antwoorden. Zeg ik dan ‘Ja, dat is waar’ of ‘Dank u’ ? Soms zeg ik: ‘Ik doe mijn best’ of ‘Dat valt wel mee’ . Want ja, ik vind zelf helemaal niet dat ik zo goed bezig ben. Ik ben alweer gestopt met lopen en mijn chipsverslaving is terug met een dikke poep tot gevolg. Ik loop ook hopeloos achter met mijn administratie en ik slaag er maar niet in mijn eigen dagplanningen te volgen, dus waar hebben jullie het over?

Dus mag ik het even op de man af vragen? Als jullie zeggen dat ik goed bezig ben, welk antwoord willen jullie dan krijgen? Zijn jullie op zoek naar een bevestiging dat jullie ook goed bezig zijn? Want ik weet wel zeker dat dat absoluut zo is. Iedereen die ik ken is ongelooflijk goed bezig. Iedereen doet zijn best. Hard werken om centjes te verdienen, voor de kinderen zorgen, je partner soigneren, reisjes maken, feesten, leuke hobby’s hebben, sporten en gezond eten… Maar wacht, vergeet de laatste trend niet, je moet ook nog ‘flow’ hebben, tijd voor jezelf en mindfull zijn! Toch zeker niet allemaal tegelijk?! Is er iemand onder jullie die op al die vlakken goed bezig is? Ik mag hopen van niet …

Dus als jullie nog eens tegen iemand willen zeggen ‘Jij bent goed bezig’ denk dan even na over een alternatief. Zoals ‘Ik vind het knap hoe jij met je dochters omgaat’ of ‘Je maakt mooie dingen’ of ‘Je ziet er goed uit, je ziet dat je aan het sporten bent’ . Dat maakt het gemakkelijker voor de ander om gewoon ‘Dank u’ te zeggen zonder zich af te vragen of ie wel écht zo goed bezig is .

Mijn dikke vriendin en levens-coach Eveline zal hier weer een geweldig antwoord op weten . Laat maar komen Eve, ik en er klaar voor 😉 En ook al mijn fans en vrienden, laat eens weten of jullie hier iets van herkennen.. maar denk eraan, jullie zijn allemaal ook hééél goed bezig!

xNora

ps, Het Zot Van Keramiek Zomer Event komt eraan! Het zou ons hopeloos gelukkig maken moesten jullie allemaal komen om te zeggen hoe goed wij wel niet bezig zijn 😀 Alle info hier : http://www.zotvankeramiek.com/#!zomer-event/c4uj

13 gedachtes over “Welle zen goe bezig..(een filosofisch blogje)

  1. Niets zo subjectief als ‘ge zijt goe bezig’. Een complimentje dat heel veel zegt over de ‘gever’ want meestal slaagt die ‘goe bezig’ op iets dat voor die persoon van belang is, denk ik: iets waarnaar ze naar streven of net iets waar ze mee worstelen, iets waar ze zelf heel veel waarde aan hechten.
    Dus ofwel leren gedachtelezen ofwel het gewoon vrij interpreteren als een complimentje over wat jij net belangrijk vind?

    Mijn goed bezig slaagt in ieder geval op je moed en vastberadenheid om je dromen te volgen en met succes ! Hmm, zegt dan weer veel over mij 😉

    Like

  2. Lieve Nora, ik vind het zo leuk dat jij met volle goesting en overgave workshops geeft en daarbij iedereen de nodige aandacht schenkt. Zelf ben ik maar een leek in het kleien, maar ik doe het toch zo graag en al “bak” ik er niet veel van, toch zei mijn overleden echtgenoot altijd met veel bewondering dat ik een “echte kunstenares ben” wat natuurlijk helemaal niet zo is, maar toch deed het mij altijd goed die aandacht en bewondering en complimentjes. Het gaf me energie en fierheid om het telkens beter te doen. Hij zag me graag bezig en nu mis ik die aandacht enorm. Ja Nora jij mag gerust tegen jezelf zeggen “Nora, meiske ge zijt goed bezig met het goed te doen.” Ge zult zien dat maakt je blij.

    Like

  3. Lieve Nora, ikzelf ben maar een leek in het kleien , maar ik doe het heel graag en al “bak” ik er niet veel van toch deed het me altijd goed als mijn man zaliger me bewonderde en zei dat ik een echte kunstenares was. Dat gaf me altijd goede moed en een zekere fierheid ook al wist ik dat ik verre van een kunstenares ben. Maar een schouderklopje af en toe geeft je zoveel vreugde en goede moed om het telkens beter te doen. En nu mis ik die complimentjes heel hard. Daarom Nora zeg tegen jezelf “Nora, meiske ge bent goe bezig” en ge zult zien dat het je goed doet. Ook nog een woordje van bewondering dat je jouw kennis met veel overgave in je workshops wilt doorgeven.

    Like

  4. Dag Nora,
    Energie, gedrevenheid, plezier om kennis door te geven, sociaal…
    Als ik je blog lees en als ik je in een bliksemslicht tegenkom ( IKA), zie ik een wervelwind!
    Dus, sorry, maar je bent goed bezig.
    Wel op tijd de ‘ME- TIME’ inlassen hé?
    Groetjes,
    Karine De Dycker

    Liked by 1 persoon

  5. haha Nora, wat een diepe gedachten…. Maar ge zijt nie goe bezig want in je lijstje zie ik niks van : tijd maken voor moeder en schoonmoeder… LOL… ja, ik weet het : ou mensen kunnen zagen… en bedankt voor de tombola prijsjes en de mooie ovenschotels, etentjes, enz…

    Plagen is om liefde vragen…
    Van je liefhebbende moeder!

    Liked by 1 persoon

  6. het is idd zo dat je de meest kritische persoon bent voor jezelf, als men zegt je bent goed bezig, dan denk ik ook dat het gemeend is, maar omdat het niet gespecifiëerd is en omdat je je zelf afvraagt van “ben ik wel goed bezig ?, trek je het in twijfel. Ik ervaar dat ook zo, dat je alles perfect wil doen, aan alle plaatjes wil beantwoorden : de goede moeder, de goede vrouw, de goede buur, de goede huisvrouw, de goede dochter, de goede vriendin..we willen het allemaal te goed doen, en er bovendien goed uitzien en ook lekker doen wat je wil of waar je (weeral :)) goed in bent zoals kleien, en voor je het weet verzuip je want door aan al dat goeds te willen voldoen, wat onmogelijk is, zie je door het bos de bomen niet meer. Sorry voor mijn gefilosofeer, maar ik ben blij dat er nog mensen zijn die zich afvragen of ze wel goed bezig zijn 🙂 Op vlak van kleien (ik ken je niet persoonlijk maar ik volg wel een beetje) denk ik wel dat je goed bezig bent,je gaat er voor en dat is al een hele prestatie vind ik, succes
    nog en groetjes, Myriam

    Liked by 1 persoon

    • Dank U voor het mee filosoferen Monique! Het is kei leuk dat er reactie op komt, zo weet ik ook wie er zoals volgt 😉
      Zou het iets typisch vrouwelijk zijn om zo op alle vlakken tegelijk te willen scoren? Of gewoon iets van deze tijd? Vandaar al die burnouts ?

      Like

  7. Hey Nora,
    Ik vind het geweldig hoeveel drive je hebt om voluit voor de keramiek te gaan! De vorderingen die je hebt gemaakt: starten als zelfstandige en dan nu zo ver staan…

    En ik herken het zeker: complimentjes krijgen over dingen waarvan je zelf vind dat het doodnormaal is of helemaal niet zoals je het zou willen. Maar weet je, je bent meestal zelf de meest kritische persoon voor jezelf! Het is nooit goed genoeg…
    Kijk eens terug op wat je al gedaan hebt, kijk hoe ver je gekomen bent. Wees wat vriendelijker voor jezelf en geef jezelf ook complimenten als je in de spiegel kijkt of wanneer er iets goed lukt. Een high five met je spiegelbeeld kan een glimlach op je gezicht toveren voor de rest van de dag ( misschien omdat het redelijk stom voelt, maar meestal omdat het goed doet).
    Dus ja, jij bent goed bezig!! Op meerdere vlakken… Aanvaard het compliment nu maar 😉

    Liked by 1 persoon

geef gerust commentaar!

